În premieră pentru Moldova, Programul „EU4Moldova: Regiuni-cheie” a implementat în anii 2021-2024 programul de sprijin financiar nerambursabil pentru promovarea și dezvoltarea clusterelor emergente în regiunile Ungheni și Cahul. Drept urmare, opt clustere au fost selectate pentru a primi sprijin financiar din partea Uniunii Europene de 100.000 EUR pentru fiecare cluster, cu un sprijin financiar total de 800.000 EUR.

Programul a oferit asistență pentru 8 Clustere (Cluster Turistic Ungheni, Cluster Zootehnic Cahul, Cluster Vinificație Cahul, Cluster Apicultură Cahul, Cluster Bacifere Ungheni, Cluster Mobilier Ungheni, Cluster Struguri de masă Cahul, Cluster Turistic Cahul).

Acest sprijin a inclus achiziționarea de echipamente, bunuri, lucrări și servicii, alături de activități precum instruiri, coaching, consultanță și promovare. Scopul a fost promovarea unei culturi antreprenoriale în regiunile Ungheni și Cahul printr-o abordare de clusterizare, sporind astfel competitivitatea regională și dezvoltarea economică.

Până acum, prin rezultatele obținute, au fost valorificate din plin avantajele suportului Programului „EU4Moldova: Regiuni-cheie” și a cooperării în cadrul Clusterelor.

Principalele rezultate obținute de fiecare cluster:

Clusterul Bacifer din regiunea Ungheni

Clusterul „Berries Group” este format din 19 membri: producători agricoli, specializați în creșterea căpșunilor și a materialului săditor de căpșuni, autorități locale și instituții de învățământ și cercetare.

Clusterul s-a focusat pe dezvoltarea durabilă și inovație, mândrindu-se de succesele sale:
• A fost instalată o centrală fotovoltaică de 100KW, marcând un angajament ferm către sustenabilitate față de mediu.
• A fost redus semnificativ consumul de energie, avansând către un mod de operare mai eficient și sustenabil.
• Au fost generate cinci (5) noi locuri de muncă, construind o comunitate dedicată.
• Membrii Clusterului au participat la târguri, expoziții și conferințe, creând noi oportunități de colaborare.
• Clusterul a luat parte la traininguri dedicate dezvoltării competențelor manageriale în sectorul agricol, astfel au reușit consolidarea standardelor de calitate și certificare, implementând cu succes GLOBAL GAP și GRASP în cadrul gospodăriilor membrilor.
• Au fost identificate noi canale de vânzare și rețele de distribuție care au condus la creșterea vânzărilor atât pe piața locală, cât și la export (noi contracte de colaborare, cu parteneri din Austria, Italia, etc.).
• A fost semnat un acord de colaborare cu un cluster din Uniunea Europeană – BIONEST, cu stabilirea posibilităților de aplicare la proiecte, în comun, pentru dezvoltarea capacităților membrilor clusterului.
• Au fost elaborate noi etichete și ambalaj pentru vânzarea căpșunilor și a celorlalte fructe din portofoliu, pentru gama de produse congelate, la export.

Clusterul Mobilier din Ungheni

Clusterul Mobilier din Ungheni Furniture&More este format din 18 membri, incluzând agenți economici, autorități locale și instituții de învățământ și cercetare, este dedicat dezvoltării sectorului mobilier în regiunea Ungheni.

Clusterul s-a focusat pe dezvoltarea durabilă, mândrindu-se de succesele sale:

• Datorită procurării utilajelor noi pentru membrii clusterului, au fost create zece produse noi!
• Lărgirea gamei de produse le-a diversificat oferta, iar noua identitate vizuală, crearea paginii FB și a site-ului a sporit recunoașterea brandului.
• Au fost create 17 locuri de munca noi.
• Prin contracte noi de vânzare-cumpărare, au extins piața de desfacere.
• Creșterea productivității le-a permis să ofere produse de calitate superioară într-un timp record.
• Dezvoltarea relațiilor transfrontaliere este un mare succes, au stabilit parteneriate valoroase cu clustere similare din România.
• Training-urile specializate au fortificat abilitățile membrilor în vânzări și marketing, management, ISO, deschizând noi orizonturi de creștere.
• Membrii clusterului au învățat tehnici avansate de digitalizare și au înțeles beneficiile aduse de aceste soluții tehnologice în procesele lor de producție.
• Au redus utilizarea resurselor naturale, angajându-se într-o călătorie mai verde și mai eficientă energetic.
• 1 leu cheltuit pentru achiziția utilajelor a generat 9 lei de venit.
• Venitul din vânzări a membrilor clusterului a crescut cu 14%.

Clusterul Turistic Dealurile Măgurii din regiunea Ungheni

Clusterul Turistic Dealurile Măgurii din regiunea Ungheni, format din 15 membri, incluzând agenți economici, autorități locale și instituții de învățământ și cercetare, este dedicat dezvoltării turismului în regiunea Ungheni.
Clusterul s-a concentrat pe creșterea competitivității sectorului turistic în regiunea Ungheni, mândrindu-se de succesele sale:
• Au fost create 3 trasee turistice noi, contribuind la promovarea atracțiilor locale și a facilita explorarea de către turiști.
• Pentru îmbunătățirea infrastructurii turistice și hoteliere, au fost procurate și livrate peste 24 de tipuri de echipamente și bunuri, inclusiv biciclete, corturi și echipamente pentru apiterapie.
• În întreaga regiune au fost instalate 55 de indicatoare rutiere, care nu doar că îmbunătățesc orientarea vizitatorilor, dar și contribuie la promovarea atracțiilor turistice locale. De asemenea, au fost instalate 7 panouri informative, oferind turiștilor detalii despre punctele de interes și facilitățile disponibile.
• Membrii clusterului au creat șapte (7) noi locuri de muncă, inclusiv pentru femei, contribuind la reducerea șomajului și la îmbunătățirea nivelului de trai pentru familiile implicate.
• Clusterul a dezvoltat noi produse și servicii turistice, inclusiv plimbări cu biciclete, apiterapie, karaoke și antrenamente fitness, toate menite să atragă turiștii.
• A fost elaborat site-ul Clusterului și pagina de Facebook pentru a promova activitățile membrilor clusterului.
• Membrii clusterului au participat la peste 12 cursuri de formare profesională, axate pe managementul clusterului, vânzări și negocieri, marketing, branding, agrement și organizare de evenimente, economie circulară și tehnologii inteligente și verzi, precum și comunicare și negocieri.
• Clusterul a fost activ la numeroase evenimente naționale și internaționale, incluzând vizite de studiu în Polonia și participarea la Cluster Meet Regions în Iași, unde au avut loc întâlniri B2B.
• Clusterul a încheiat un acord de cooperare cu Asociația Obștească Agenția de Dezvoltare a Regiunii Tavria din Ucraina.

Clusterul Turistic VIA Cahul

Clusterul Turistic VIA Cahul reunește peste 50 de membri, incluzând agenți economici, autorități locale și instituții de învățământ și cercetare, toți dedicați dezvoltării turismului în regiunea Cahul.
Clusterul s-a concentrat pe creșterea competitivității sectorului turistic în regiunea Cahul, mândrindu-se de succesele sale:
• O platformă belvedere impresionantă a fost construită dotată cu un monoclu, oferind o priveliște panoramică asupra lacului Beleu, una dintre cele mai frumoase destinații naturale din zonă.
• Au fost instalate 4 panouri de informare turitica în mun. Cahul (in preajma Centrului de informare turistica, in s. Crihana Veche, in s. Giurgiulesti și la platformă.
• Au fost achiziționate echipamente moderne pentru 16 agenți economici membri ai clusterului, inclusiv echipamente pentru dotarea tehnică și sporirea capacităților de deservire a turiștilor. Au fost procurate corturi și instalate echipamente la 12 agenți economici beneficiari. În plus, au fost instalate 62 de indicatoare rutiere strategice în întreaga regiune, care nu doar că îmbunătățesc orientarea vizitatorilor, dar și contribuie la promovarea atracțiilor turistice locale.
• Membrii clusterului au creat 13 noi locuri de muncă, inclusiv 9 pentru femei, contribuind la reducerea șomajului și la îmbunătățirea nivelului de trai pentru familiile implicate.
• Clusterul a dezvoltat 7 noi produse și servicii turistice, inclusiv servicii de catering, terapie cu albine, plimbări cu biciclete, zone de odihnă și agrement, degustarea vinurilor și servicii de alimentație și cazare de înaltă calitate.
• A fost creat și promovat un logo distinct al clusterului, inclus în Ghidul turistic al regiunii Cahul, publicat și distribuit.
• Membrii clusterului au participat la 10 traininguri, axate pe tehnici de vânzări, managementul clusterului, marketing, branding și organizare de evenimente, economie circulară și tehnologii inteligente și verzi, precum și comunicare și negociere.
• Clusterul a fost activ în cadrul a numeroase evenimente naționale și internaționale, inclusiv târguri de turism, festivaluri și expoziții. A obținut locul I la nivel național pentru cea mai bună prezentare a destinației turistice la Târgul de turism din Moldova.
• Clusterul a încheiat 5 acorduri de cooperare internațională și a participat la 9 evenimente internaționale și naționale B2B. De asemenea, a fost semnat un acord de cooperare națională cu ANTRIM și s-a inițiat cooperarea cu Clusterul turistic „Inima Nistrului” din zona de centru a țării.
• Ghidul turistic a fost elaborat în limba română și engleză și distribuit la diverse evenimente naționale și internaționale. Clusterul a creat o pagină oficială de Facebook, cu peste 70 de postări și 200 de urmăritori, devenind o platformă importantă pentru promovarea activităților și facilităților clusterului.

Clusterul „Struguri de Masă” din regiunea Cahul

Clusterul „Struguri de Masă” din Cahul este format din 16 producători agricoli, specializați în cultivarea strugurilor de masă de înaltă calitate. Producătorii ambițioși și pasionați de ceea ce fac muncesc zi de zi pentru a aduce, pe masa fiecăruia, struguri proaspeți și sănătoși.
Clusterul s-a concentrat pe creșterea competitivității sectorului vitivinicol în regiunea Cahul, mândrindu-se de succesele sale:
• Au fost create 5 locuri de muncă noi, inclusiv trei femei, contribuind la reducerea șomajului și la îmbunătățirea nivelului de trai pentru familiile implicate.
• A fost modernizată hala de sortare și ambalare a Centrului de procesare a strugurilor de masă din localitatea Manta, un pas esențial în dezvoltarea infrastructurii vitivinicole regionale, astfel s-a instalat un sistem de condiționare și panouri PVC izolante, care contribuie la menținerea calității produselor în timpul procesării.
• Au fost procurate 22 de cărucioare și 550 de lăzi pliabile, pentru recoltarea mai eficientă și reducerea pierderilor de calitate a strugurilor, diminuând considerabil timpul de transport.
• Au fost elaborate noi etichete și ambalaje pentru vânzarea strugurilor și a celorlalte fructe din portofoliu, pentru gama de produse congelate, la export.
• A fost achiziționat și instalat un cântar electronic pentru automobile, care facilitează măsurarea exactă a mărfurilor destinate livrării, contribuind astfel la optimizarea procesului logistic.
• Clusterul a dezvoltat noi produse procesate și ambalate pentru a răspunde cerințelor pieței. Printre acestea se numără strugurii ambalați în caserole de plastic și pungi de hârtie, precum și strugurii ambalați în pachete de 5 kg și 10 kg pentru export. De asemenea, prunele sunt ambalate special pentru export, oferind produse de calitate superioară piețelor internaționale.
• Membrii clusterului au participat la peste 10 traininguri pe diverse teme, inclusiv, viticultură, managementul clusterului, marketing, branding, vânzări, economie circulară, comunicare și negocieri, și sisteme de management al siguranței alimentelor bazate pe principiile HACCP.
• Membrii clusterului au reușit să încheie 4 contracte de vânzare, contribuind astfel la creșterea accesului pe piețele internaționale.
• Membrii clusterului au participat la evenimente naționale și internaționale, incluzând vizite de studiu în Polonia și participarea la Cluster Meet Regions în Iași, Reuniunea Clusterelor din România din Piatra-Neamț unde au avut loc întâlniri B2B și s-au stabilit relații importante pentru dezvoltarea viitoare.
• A fost semnat un acord de colaborare cu un cluster din UE – BIONEST, cu stabilirea posibilităților de aplicare la proiecte, în comun, pentru dezvoltarea capacităților membrilor.
• A fost creată identitatea vizuală a Clusterului Struguri de Masă din Cahul, incluzând un logo distinctiv și o pagină Facebook oficială, unde sunt promovate activitățile membrilor clusterului.
• Au fost identificate noi canale de vânzare și rețele de distribuție care au condus la creșterea vânzărilor atât pe piața locală cât și la export (noi contracte de colaborare, cu parteneri din afara țării: Austria, Italia).

Clusterul Apicol din regiunea Cahul

Clusterul Apicol din regiunea Cahul, format din 20 membri, incluzând agenți economici, autorități locale și instituții de învățământ și cercetare, este dedicat dezvoltării apiculturii în regiunea Cahul.

Clusterul s-a concentrat pe creșterea competitivității sectorului apicol în regiunea Cahul, mândrindu-se de succesele sale:
• A fost amenajat primul lot demonstrativ de apicultură în regiunea Cahul, un pas esențial în dezvoltarea infrastructurii apicole regionale.
• Au fost procurate 192 de stupi și o linie inovativă modernă de ambalare a mierii EasySnap, contribuind la creșterea capacității de producție și ambalare a mierii membrilor Clusterului.
• Membrii clusterului au participat la peste 10 traininguri pe diverse tematici, inclusiv apicultura modernă, zilele câmpului, managementul clusterului, marketing, branding, vânzări, agrement și organizare de evenimente, economie circulară, comunicare și negocieri, Sistemul de Management al Siguranţei Alimentelor bazat pe principiile HACCP SM SR EN ISO 22000:2018 etc.
• Au fost create patru (4) locuri de muncă noi, contribuind la reducerea șomajului și la îmbunătățirea nivelului de trai pentru familiile implicate.
• Membrii clusterul au participat la evenimente naționale și internaționale, incluzând vizite de studiu în Polonia și participarea la Cluster Meet Regions în Iași, unde au avut loc întâlniri B2B și a fost încheiat un acord de colaborare cu BioNest Cluster Iași.
• Clusterul a fost prezent la evenimente locale importante precum Ziua Recunoștinței la Cahul și Cahul Business Summit, promovând produsele apicole și atrăgând atenția publicului.
• A fost creat site-ul web și pagina Facebook a Clusterului Apicol Cahul, unde sunt promovate activitățile membrilor clusterului, cu un impact semnificativ asupra vizibilității online.

Clusterul Vinificație din regiunea Cahul

Clusterul Vinificație din regiunea Cahul, format din 22 membri, incluzând producători de vinuri, autorități locale și instituții de învățământ și cercetare, este dedicat dezvoltării sectorului vinicol în regiunea Cahul.
Clusterul s-a concentrat pe creșterea competitivității sectorului vinicol în regiunea Cahul, mândrindu-se de succesele sale:
• Crearea și echiparea Centrului Oenologic Cahul, un pas esențial în dezvoltarea infrastructurii vinicole regionale. Centrul va include o sală de degustare, un birou pentru colaboratori, un depozit pentru utilaje, un grup sanitar modern și un hol de intrare.
• Membrii clusterului au participat la 10 traininguri pe diverse teme, inclusiv managementul clusterelor, marketing, branding, economie circulară, vânzări, comunicare și negocieri, precum și la sesiuni de instruire privind sistemele de management al siguranței alimentelor bazate pe principiile HACCP.
• Crearea a 3 locuri de muncă noi în cadrul clusterului, contribuind la reducerea șomajului și la îmbunătățirea nivelului de trai în regiune.
• Participarea la evenimente naționale și internaționale, incluzând Ziua Recunoștinței la Cahul, Festivalul Ento Fest Taraclia și Ziua Națională a Vinului Moldovei. Vizite de studiu în Polonia și participarea la evenimentele Cluster Meet Regions în Iași și Reuniunea Clusterelor din Piatra Neamț, unde au avut loc întâlniri B2B și au fost semnate acorduri de colaborare cu clustere din Ucraina și România.
• A fost creată identitatea vizuală a Clusterului Vinificație din Cahul, incluzând o pagină Facebook și un profil Instagram, unde sunt promovate activitățile membrilor clusterului. De asemenea, au fost tipărite materiale informative și de promovare, precum și bannere pentru membrii beneficiari, și se planifică realizarea filmulețelor ce vor putea fi utilizate în scop de promovare pe platforme de socializare.

Clusterul Zootehnic „Bacii Sudului” din regiunea Cahul

Clusterul Zootehnic „Bacii Sudului” din regiunea Cahul, format din 19 membri, incluzând fermieri, autorități locale și instituții de învățământ și cercetare, este dedicat dezvoltării sectorului zootehnic în regiunea Cahul.
Clusterul s-a concentrat pe creșterea competitivității sectorului zootehnic în regiunea Cahul, mândrindu-se de succesele sale:
• Crearea și echiparea unui abator modern în cadrul clusterului, un pas esențial în dezvoltarea infrastructurii zootehnice regionale. Abatorul include facilități moderne pentru sacrificarea animalelor, contribuind la creșterea calității produselor finite din regiune.
• Dotarea membrilor Clusterului cu 11 echipamente și utilaje pentru consolidarea capacităților de producție.
• Participarea la 9 traininguri pe diverse teme, inclusiv managementul clusterelor, marketing, branding, economie circulară, vânzări, comunicare și negocieri, precum și sesiuni de instruire privind sistemele de management al siguranței alimentelor bazate pe principiile HACCP. Aceste sesiuni au contribuit semnificativ la îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților membrilor clusterului.
• Organizarea a 10 traininguri suplimentare pentru membrii clusterului, axate pe utilizarea echipamentului achiziționat în cadrul proiectului. Aceste instruiri au fost esențiale pentru a asigura utilizarea eficientă și corectă a noilor echipamente și pentru a maximiza beneficiile aduse de modernizarea infrastructurii clusterului.
• Crearea a 3 locuri de muncă noi în cadrul clusterului, ceea ce contribuie la reducerea șomajului și la îmbunătățirea nivelului de trai în regiune.
• Participarea la evenimente naționale și internaționale, incluzând Fabricat în Moldova, Ziua Europei la Chișinău, Ziua Recunoștinței la Cahul, Ziua Vinului la Chișinău, și conferințe vizite de studiu în Iași, Piatra-Neamț Polonia și Bulgaria. Aceste participări au consolidat relațiile cu alte clustere și au facilitat schimbul de experiență și semnarea de acorduri de colaborare.
• Crearea identității vizuale a Clusterului Zootehnic Bacii Sudului, incluzând site-ul oficial, o pagină Facebook și un profil Instagram, unde sunt promovate activitățile membrilor clusterului. De asemenea, au fost tipărite materiale informative și de promovare, precum și bannere pentru membrii beneficiari, care sunt utilizate în scop de promovare.